top of page
  • Obrázek autoraMarcela Vaňhová

Odsun části mé rodiny Fochler

Na základě mého bádání jsem zjistila, že německý rod Fochlerů se na území Heřmanovic, České Vsi, Bukovicích, Jeseníku, Zlatých hor a okolí nacházel už v 17. století. První předek Andreas Fochler se narodil v Heřmanovicích v r. 1681 a žil zde svou ženou Elisabeth. Dlouho jsem se nemohla dopátrat původu tohoto rodu, až zasáhla vyšší moc a seslala mi na Facebooku Denisu Vyroubalovou, která se zabývala též jménem Fochler. Společnými silami se nám podařilo spojit naše rodokmeny právě v r. 1681.

Na úvodní fotografii je můj praděda Franz Fochler.





Můj děda, Josef Fochler se narodil v České Vsi r. 1890 a rodina měla 6 dětí. Celá historie kolem tohoto rodu je pořád zastřená. Nepodařilo se mi dohledat svatbu s mojí babičkou Annou Pěgřimkovou a nepodařilo se mi ani najít jeho úmrtí. Moje maminka nikdy o něm nemluvila a jen mi kdysi řekla/pokud si to dobře pamatuji/, že zemřel, když jí bylo sedm, to znamená v roce 1938.








Jediná zmínka je na oddacím listu babičky, když se podruhé vdávala, že je vdova a úmrtní list manžela je zřejmě v Polsku, Szprottawě.










Při pátrání jsem ale zjistila, že všichni jeho sourozenci byli v r. 1946 odsunuti. V prvním a desátém transportu. Zasáhlo mne to, už jen proto, že tam žili mnoho století. Proto jsem se opět ponořila do knihy „Zlaté hory v Jeseníkách, letopisy“ od Sotirise Joanidise, abych si přečetla, jak to tam vůbec chodilo. Nebylo to nijak hezké čtení, ale pomohlo mi se alespoň trochu se v tom zorientovat.

Pro ilustraci zveřejňuji "odsunové lístky", které jsou dnes k nalezení v digitálních badatelnách.


Transport č. 1 - 6. 2. 1946 měl cíl v Dachau a bylo v něm 1200 lidí.

Transport č. 10 - 9. 6. 1946 měl cíl v Dachau

a bylo v něm 1200 lidí. Jestli tam dojeli nikdo neví.


Takových vlaků odsud odjelo 46, cca 46 tisíc lidí. Poslední transport č. 46 - řádové sestry z Jeseníku a Zlatých hor odjel 8. 1. 1947.


Díky uveřejněným rodokmenům na MyHeritage se se mnou spojila paní Eva Thäte, jejíž žijící teta, přivdaná do rodiny potvrdila, co jsem vyzkoumala. Ovšem už si bohužel nevzpomíná na nic dalšího.



Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page